Om onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten wij cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij zorgen voor een correct werkende website. Wij verzamelen geen data voor derden over uw internetgedrag. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten
Categorie├źn
https://www.dehaco.nl/nl/over-ons/nieuws/uitlevering-door-servicemonteur/l162c19
Zoeken
Uw offerte aanvragen
     
    De (steek-)sleutel tot succes

    Uitlevering door servicemonteur

    We weten allemaal dat als de telefoon van een servicemonteur gaat, hij meteen paraat moet staan. Vaak moet een servicemonteur dan defecte machines of storingen oplossen, want hé: het blijven machines, ook die gaan weleens kapot. 

    Toch doet een servicemonteur bij Dehaco zoveel meer. Mede om dit soort telefoontjes te voorkomen. Waaronder het afleveren van nieuwe producten. Hmm… dat is gek! Waarom gaat er een servicemonteur mee bij het afleveren van een spiksplinternieuw product? Het is toch gewoon aankoppelen en klaar?

    “Dat klopt opzich wel ja…”, zegt Jan-Pieter van der Mark “…maar dan moet de machine wel goed afgesteld staan”. Jan-Pieter van der Mark, ook wel bekend als JP, viert eind dit jaar zijn 12,5 jarig jubileum als servicemonteur bij Dehaco. Hij reist met zijn service bus van hot naar her voor technische ondersteuning, reparatie, onderhoud en dus ook uitleveringen. “De juiste afstelling van de machine zorgt voor de optimale prestatie van zowel machine als het uitrustingsstuk”. Vandaar dat JP negen van de tien keer aanwezig is bij uitleveringen.

    Om de machine goed af te kunnen stellen, meet JP aan de hand van een flowmeter de oliedruk en de oliestroom. Als deze te laag staan ingesteld, knipt bijvoorbeeld een schaar niet goed genoeg. Als het daarentegen te hoog is ingesteld kunnen er dingen stuk gaan door te veel druk, denk hierbij bijvoorbeeld aan de afdichtingen. Dit kan tot grote schade aan zowel het uitrustingsstuk als de machine leiden. Vooral bij een sloophamer en een trilblok luistert het afstellen heel nauw, JP: “Als je bijvoorbeeld een trilblok eraan hangt en hij krijgt te kort liters of te weinig druk, dan draait hij niet hard genoeg en dan slaat hij ook niet goed genoeg”.

    Dehaco adviseert bij uitleveringen altijd een servicemonteur. Als klanten daar niet voor kiezen heeft dat vaak te maken met kostenbesparing. Maar als het werk na een bezoekje van JP sneller gaat, lijkt de uitkomst van die rekensom voor de hand liggend. “Sommige klanten zijn weleens dagen aan het tobben en dan kom ik langs, stel ik de machine af en dan gaat het in een keer tien keer zo makkelijk, weet je wel”.

    Naast het afstellen van de machine is JP ook niet vies van het geven van advies. Dat wordt meestal gedaan tijdens het proefdraaien. Op dat moment wordt er uitleg gegeven aan de machinist over de manier van werken en over het onderhoud van de machine om hem in goede staat te houden. Alles voor optimaal gebruik en om defecten te voorkomen.

    Is afstellen nog wel nodig bij digitale graafmachines?
    Zeker weten! Als er staat dat bijvoorbeeld een sloop- sorteergrijper 180 liter nodig heeft en je in je scherm 180 liter instelt, wil dat nog niet betekenen dat hij daarmee goed staat. Het gaat erom dat hij 180 liter aan het einde van de lepelsteel geeft. Dat kun je alleen maar checken door het na te meten en indien nodig bij te stellen.

    Artikel afkomstig uit Dehaco Magazine - Jaargang 1 - Editie 3 - 2019